Een dag uit het leven van een Marketeer!

0
575

Heb jij altijd al graag in de wereld van de marketing willen werken? Grote kans dat jij in de toekomst dan gaat solliciteren als Marketeer. Mits je een aansluitende opleiding hebt afgerond natuurlijk. Grote kans dat je jezelf alleen wel afvraagt wat een marketeer nu precies voor werkzaamheden heeft. Marketing is namelijk zo’n breed begrip, in welk gedeelte daarvan ga jij precies werken? In dit blog proberen we je daarop een antwoord te geven!

Wat houdt het beroep in?

Een marketeer heeft zichzelf gespecialiseerd in het “vermarkten” van een product of dienst. Vermarkten betekent in definitie het uitvoeren van alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van het product of dienst te stimuleren. Binnen de functie marketeer kun je jezelf ook nog specialiseren in specifieke onderdelen. Zo richt een product marketeer zich bijvoorbeeld voornamelijk op één specifiek product of één specifieke productgroep. Een online marketeer richt zich juist op de online kant van de marketing en een social media marketing richt zich dan weer op de marketing die geschiedt via Social media. Content marketeers, SEO marketeers en SEA marketeers hebben allemaal ook zo hun speciale vakgebied.

Waar kom je te werken?

Doordat marketing een heel breed vakgebied is en eigenlijk in ieder bedrijf wordt doorgevoerd kan je al marketeer bij iedere denkbare situatie wel aan de slag. Van een retail bedrijf tot aan de bank en van een non-profit instelling tot aan de overheid. In iedere branche en sector is wel een marketeer nodig en jou toekomstige werkgever kan zich dus overal hebben gevestigd. Toch zien we ook vaak dat marketeers zich aansluiten bij een marketing bureau zoals bijvoorbeeld een digital marketing bureau. Deze bureaus lenen hun diensten uit aan andere bedrijven die bijvoorbeeld geen eigen marketeer in dienst heeft. Op deze manier kunnen toch de marketing werkzaamheden worden gedaan maar hoeft er niemand intern voor aangenomen te worden.

Wat zijn je dagelijkse taken?

Wat je dagelijkse taken zijn als marketeer hangt af of je, je wel of niet gespecialiseerd heeft in een bepaald onderdeel van de marketing. Wanneer je bijvoorbeeld een content marketeer of seo marketeer bent zal je vooral druk bezig zijn met werkzaamheden die aansluiten bij bijvoorbeeld zoekmachine marketing. Ben je juist een online marketeer? Dan zal je vooral bezig zijn met het uitvoeren van analyses met betrekking tot de website en online prestaties. Ook het opstellen van marketingplannen, het uitvoeren van klantonderzoeken, het onderhouden van klantencontact, het creëren van brand awareness en het gedrag van klanten analyseren kan tot je dagelijkse werkzaamheden behoren.